Cini se da je najzanimljiviji period persijska misticna literatura iz 13. stoljeca, pogledati npr. Sejh Sadija i njegov "Ruzicnjak" (1989. kod nas objavljen kao "Djulistan"), pa Rumija i "Mesneviju", pa Hafiza Sirazija i "Diwan"... zanimljiv je i Bosanac Sejh Fevzija Mostarac koji je po uzoru na "Ruzicnjak" napisao u 18. stoljecu svoj misticni sufijski tekst "Bulbulistan" koji bi mi slobodno mogli prevesti kao "Slavujev venac"

Arthure, sta mislis ima li Cupavi jedan primjerak knjige kod sebe
Sticajem okolnosti bas sam ovih dana uz uzglavlje kreveta drzao taj stari prevod Djulistana jer je nedavno jedan moj poznanik, lokalni sufist koji je u sufizam i islam usao nakon dugo godina bavljenja jogom, objavio svoj prevod Djulistana... nisam taj jos vidio... uzeh ovu knjigu tek da se podsjetim, jer je bila pod dubokim nanosom prasine, a onda me odmah pogodi stih "Kisa Njegovih bezbrojnih milosti pada na sve, stolnjak Njegovih bezgranicnih blagodati razastrt je posvud..." i onda ja tako nastavih citati... npr. "Ako bi me neko upitao kako Njega opisati, sta moze reci zaljubljenik o Onome koji nema obiljezja? Zaljubljenici su zrtve onoga koga vole, a od mrtvih ne dolazi glas..."
Iako nisam narocito upoznat sa tom tradicijom, mada sam imao priliku dva puta u zivotu ucestvovati u sufijskom ritualu u Sarajevu u jednoj staroj tekiji iz 16. stoljeca, sufizam vidim kao potpuno
bhakti stazu, i onako kako se moze prakticirati u okviru islamskog kulturnog kruga, moze i drugdje... tj. ne nalazim da su islam i Kuran per se neophodni za prakticiranje bhakti i predanosti kojima sufizam uci...
A islam sam po sebi? Hm. Pitanje je to potesko... Mozda je najblize istini reci da judaizam, hriscanstvo i islam pripadaju istom kulturnom krugu i slicnom svjetonazoru, ali da se nisu razvijali istim tempom... Npr. hriscanstvo je danas u velikoj mjeri odvojeno od politike i biznisa u zapadnim zemljama (bez obzira na individualne pokusaja mijesanja istih!), znaci mozemo govoriti o nekom 'civilnom drustvu' kao onom 'slobodnom prostoru' izmedju politike, biznisa i religije, ali to nije bio slucaj do samo par stoljeca unazad... judaizam bi mozda iscezao i bio samo neka cudna sekta da se nije transformisao, pod jakim uticajem tvoraca savremenog Izraela, pa danas imamo taj tzv. 'umjereni' judaizam, te one tzv. 'ortodoksne' Jevreje....
Hriscanstvo je opstalo zahvaljujuci svojoj prilagodljivosti i promjenama... pogledajmo samo tu mirijadu hriscanskih sekti i ucenja, i denominacija itd. Zamisli da se hriscanstvo nije mijenjalo od Srednjeg vijeka! Zaboga, pa mozda bi sad imali hriscanske pilote koji se u ime Isusa zabijaju u nebodere!
Moja teza, koja je samo teza, jeste da se islam nije razvijao podjednakom brzinom, i da su islamske kulture znacajno zaostale u ekonomskom i drustvenom i politickom razvoju u odnosu na ostatak svijeta... kako se ta razlika produbljivala, a ona sigurno nije samo prirodno vec u pojedinim epohama i vjestacki generisana, to je generiralo sve veci revolt, frustraciju i na kraju terorizam u tim zabacenim, i uistinu nazadnim savremenim drzavama...
Taj revolt i frustracija imaju svoju odredjenu hranu u stihovima Kurana jer Kuran obiluje vrlo netolerantnim pa cak i nasilnim stihovima... mene obicno fasciniraju zene muslimanke, jer nema religije koju ja znam a da je gora prema zeni nego islam. Kuran, kao doslovna rijec Bozija, doslovno daje upute na koji nacin smijes tuci zenu, i tretira zenu kao obicno materijalno vlasnistvo... Uvijek mi je bilo cudno kako zena koja to cita moze prihvatiti takvu religiju? Ali, o tom potom, mozda odlucim ici detaljnije u to drugom zgodom...
Takodje, Kuran nije samo rijec Bozija. To je i Ustav. Ustav islamske drzave, odnosno Bozije drzave. To se zove teokratija. Kao takva, taj sistem, i zakon na kojem je zasnovan, serijat, jednostavno nisu bas kompatibilni sa vladajucom drustveno-politickom paradigmom... to je naravno paradigma diktirana sa Zapada, i iz USA itd. Nije to losa paradigma, ali i mene nervira kad je svima pokusavaju nametnuti kao univerzalni lijek za sve, bez dubljeg uvazavanja lokalnih kulturnih specificnosti, te ja jos uvijek naivno gledam u pravcu slavenskih drzava pitajuci se da li ce Slaveni ikada iskoristiti dio svoje duhovnosti i tradicije da i oni kazu koju rijec na tom globalnom forumu, ili ce sebi dopustiti da ih hipnotisu nekakvim EU-ovima i NATO-ima i slicnim inim sarelazama za potencijalne izvoznike jeftinih sirovina i jeftine radne snage... No, i o tome o tom potom.
Znaci, Kuran je a priori u sukobu sa aktuelnim dominantnim drustvenim poretkom. To mozda ne bi bio problem, da islam nije jedna univerzalisticka, mesijanska religija koja ima za cilj izbaviti cijeli svijet iz mraka nevjerstva i neistine... Npr. ja nisam nikad nigdje procitao da je u nekom univerzitetu ili negdje u EVropi izbio skandal oko gradnje budistickog hrama, ili da se neki budista zalio da je diskriminiran jer ne moze da nosi svoju odoru boje safrana... ali sa muslimanima je to stalno slucaj. Da li je neko cuo da je Dalaj Lama protestirao a budisti razbijali izloge zato jer je npr. u robnoj kuci Harrods izlozen kip BUde na neprilican nacin? Ali kada neko pomene samo ime "Muhamed" na nacin koji se njima ne svidja, nastanu problemi...
To sve otkriva jednu drustvenu i politicku paradigmu tako tijesno ukomponovanu sa islamom i Kuranom da je zito od kukolja potrebno odvajati hirurskim nozem...
Sufi tradicija je lijepa i treba je proucavati. Ali sufi nije neizostavno i islam, iako moze biti. Ali ne mora.
Ali islam bez sufija: to je obicna politicka partija. Islam je politicka partija.
Ponekad sumnjam da je to bio od svog samog pocetka...
Uglavnom, kompleksna tema... vrlo kompleksna.
Trebaklo bi cuti nekog sljedbenika islama koji je i sufi, sta on misli o tome... mozda zamolim ovog svog druga nesto da napise, pa posaljem Gwyu ili Felis ili Rui za sajt koji je u pripremi... to bi bilo svjedocanstvo sufi praktikanta iz prve ruke.
Cujemo se... Esselamu Alleikum
